Det finns fyra mekaniker på Team Verkstad i Partille som alltid finns där, i vått och tort, värme och kyla, 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Skulle du någonsin bli stående med ditt tunga Mercedes- eller Setrafordon och inte kan ta dig vidare är de bara ett samtal bort, redo att rycka ut för att hjälpa dig och dina passagerare på plats.
Magnus Jähnke och Hamlet Sabanovic är två av mekanikerna som jobbar på 24h jouren. De finns tillgängliga på standby via Mercedes europeiska 24h system. – Får du problem med ditt tunga Mercedes fordon ringer du till jouren, som sedan kopplar dig vidare till oss, berättar Hamlet. Vi täcker ett stort område, från Falkenberg upp till norska gränsen och ända in till Jönköping. Vi har också jour på 180–190 bussar hos Vy buss.
Hamlet har varit mekaniker sedan 1998 och jobbat på Team Verkstad i 10 år. På fritiden gillar att köra motorcykel och meka med den. Magnus har varit mekaniker i 29 år, varav de två sista på Team Verkstad. – Jag är villaägare, har fem barn och fyra barnbarn, så det blir inte så mycket fritid, säger han och skrattar. Men jag gillar att åka ut med husbilen.
Utöver Magnus och Hamlet jobbar ytterligare två mekaniker på 24h jouren. – Vi har ju vårt vanliga jobb i verkstad 7–16, så det kan bli långa dagar när man har jour, berättar Magnus. Men får åka hem och vila om man haft utryckning. Det kan vara mycket ibland och lugnt ibland. En vecka kan det vara hur mycket som helst och nästa vecka helt lugnt. Olika årstider kommer med olika problem. På vintern blir det ofta mycket el- och värmefel eftersom det är blött och på sommaren är det turistbussar som får problem med AC.
Hamlet Sabanovic och Magnus Jähnke framför 24h jourens ”rullande verkstad”
Hur kan sen typisk utryckning se ut?
– Kort och gott, kunden ringer 24h centralen som sitter i Grekland, förklarar Hamlet. Det är samma nummer för hela Europa, och befinner sig det trasiga fordonet i vårt område får vi uppdraget. Därefter har vi 1,5 timmar på oss att komma till platsen, förutsatt att vi inte är upptagna med ett annat jobb, berättar. Vi har en specialutrustad bil med en diagnosdator och allt som behövs för enklare reparation och som är auktoriserad för Mercedes Setra. Den är lite som en rullande verkstad. När vi väl är på plats felsöker vi bilen och gör bedömningen om den kan lagas med enklare reparationer på plats eller måste bärgas till verkstad.
– När vi inte kan laga fordonet och det måste bärgas hjälper vi alltid till med ersättningsbussar, hotellnätter med mera, lägger Magnus till. Vi har ett gott kontaktnät och målet är alltid att alla passagerare ska komma till slutdestinationen på ett eller annat säkert sätt. Vi släpper inte ut 50 personer på E6:an.
– Man känner aldrig att man har misslyckats. Vi släpper aldrig ett fall utan löser det alltid för kunden och passagerarna oavsett om det blir reparation eller bärgning, fortsätter Hamlet.
– Ibland behöver man ju vänta in reservdelar, säger Magnus. Men fordonet rullar alltid till slut.
Är det svårt att möte stressade kunder?
– Ibland möter man stressade resenärer och förare men det är viktigt att hålla sig lugn, förklarar Magnus. Vi har förståelse för att det är en stressig situation för dem och vi gör allt vi kan för att hjälpa.
– Det kan vara lite svårt med språket ibland, berättar Hamlet. Då får man försöka med teckenspråk eller Google translate. 24h centralen kan också hjälpa till om det behövs. Man brukar alltid kunna lösa det. Det är mycket tekniska termer och det fattar de flesta direkt.
Vad är det bästa med att jobba på 24h jouren?
– Det är klart att det är bra med lite extra pengar, men det är framför allt väldigt roligt och omväxlande. Det händer grejer, säger Magnus. Det bästa är när du löst fallet och bussen rullar vidare och 65 passagerare kommer till sin slutdestination. Det är rewarding.
– Ja, det är fortfarande tillfredsställande, fyller Hamlet i.
Hur gör man för att hålla sig vaken på natten?
– Mycket kaffe och godis! Jag har alltid en godispåse i servicebilen, säger Magnus
– Den har inte jag sett? säger Hamlet.
– Det är för jag alltid äter upp den, skrattar Magnus.