Kundmottagaren Markku finns här för dig

Behöver du hjälp med reparation och service på Team Verkstad är den första du träffar vår kundmottagare Markku. Han finns med dig hela vägen från det att du kontaktar oss tills dess att du kör ifrån verkstan med ett fordon i toppskick.  

Sedan våren 2021 har Markku Ojala jobbat som kundmottagare inom Team verkstads verksamhet i Partille utanför Göteborg, något han trivs bra med.  

– Mitt jobb är att ta emot och hjälpa folk som kommer in eller ringer för att boka tider för service och reparation. Då tar jag reda på om vi kan hjälpa kunden och hur snabbt vi kan göra det. Akuta grejer brukar vi kunna lösa snabbt, många gånger medan kunden väntar här i kundmottagningen.  

Innan han kom till Team verkstad jobbade Markku som inköpare i 15 år och där blev det mycket kontakt med både säljare och leverantörer. Det blev även ett lite inhopp som lastbilsförare i mitten av 00-talet.  


Marrku i kundmottagningen på vår verkstad i Partille

– Det bästa med att jobba på Team verkstad är att det är bra stämning i verkstan och att man får träffa olika folk. Vissa kunder som är inne ofta och återkommande lär man känna lite bättre, och det är kul. 

De vanligaste kunderna är egna åkare i Mercedes-bussar och -lastbilar. Ibland kommer det in utländska chaufförer, främst från Estland och Polen. Team Verkstad servar och reparerar även bussar för Vy Buss och Vy Travel.  

Markku börjar dagen med en kopp kaffe strax före sju. Sen startar han upp datorn och låser upp dörren. Det blir en del kaffe under dagen, men det är inte så konstigt med tanke på hur mycket det finns att göra. Dagen inleds därefter med en liten sammankomst med kollegorna där verkstadschefen Mattias går igenom vad som är på gång, och godsmottagning och lager tar upp vilka grejer som har kommit och förväntas komma. Sen blir det ett snabbt möte med verkmästaren om vad som är inbokat. Kort därefter börjar kunderna höra av sig! Då får Markku stämma av med de olika avdelningarna för att kolla om det finns möjlighet att ta emot fordonet. Det blir några körningar ibland också – idag fick han åka till Hisingen med en liten bil för fordonsprovning.  

Vad kan kunder förvänta sig när de kontaktar dig eller besöker verkstaden?  

– De kan förvänta sig att vi gör vårt bästa för att hjälpa dem så att de inte blir stående. Vi har förståelse för att ju längre en lastbil eller buss står stilla desto mer förlorar man som åkare, och vi vill självklart att våra kunder ska ha ett fordon stående så kort tid som möjligt. Vi strävar alltid efter att hålla kunden uppdaterad om hur det går med reparation och service så att de känner att de har koll på läget. Om något strular får de reda på det så fort som möjligt. Och skulle inte vi kunna hjälpa kunden kan vi alltid hänvisa till någon av våra samarbetspartners.  

Vad är det viktigaste i ditt jobb?  

– Att vi har nöjda kunder när de går härifrån. Därför är det viktigt att ständigt ha en dialog med kunden om servicen vi utför och hur lång tid det tar.  

Hur ser framtiden ut för kundmottagningen på Team Verkstad?  

– Det är en ständigt pågående förbättringsprocessprocess där inget är hugget i sten. Vi provar vad som funkar och inte funkar. Viktigt är att vi alltid möter Mercedes krav och att utvecklingsarbetet är pågående.  

KORTFAKTA
Namn: Markku Ojala 
Ålder: 59 
Bor: På landet utanför Alingsås 
Gör på fritiden: Bygger en bil och mekar med motorcykel. Underhåller huset och trädgården.”Sen har jag 2 hundar som kräver mycket uppmärksamhet också”.   

Meny