En dag på karosseriverkstan
Svets, dragriktning, glassplitter och pärlplattor – här är den lilla verkstan med det stora hjärtat. Häng med på en dag på karosseriverkstan med verkstadschefen Hannu och skadereparatörerna Christian, Mikael och Tony.
Om karosseriverkstan
Team verkstads karosseriverkstad i Partille ligger i anslutning till huvudverkstan och tar emot bussar, lastbilar och små transportfordon med allt från skador på strålkastare och speglar, till fordon som behöver byta hela fronten. Här är man specialiserade på buss, framförallt Volvo och Mercedes och Setra, men tar emot fordon av alla märken för plåtarbete, glasbyten, svets, dragriktning, plastreparationer och lackering. På karosseriet jobbar fyra mekaniker, Christian, Mikael, Mikael och Tony.
Dagen börjar
05:20 Christian kommer in tidigt och slår på kaffet innan han börjar jobba. Det är viktigt att vara flexibel för att möta kundernas behov. – Vi försöker se till att vi alltid har någon på plats mellan 6 och 16, även på semestern i den mån vi kan, förklarar han.
06:00 Resten av grabbarna, Mikael och Tony, kommer in och de går tillsammans igenom vad de har för dagen. Idag har de fått in en linjetrafiksbuss, turistbuss och en Iveco lätt lastbil. Det ska även göras plats för den nya dragrikten som kommer in efter lunch. Den andra Mikael är sjuk, så idag blir de bara tre.
06:20 Tony börjar se över Iveco lastbilen och dokumenterar och fotograferar till försäkringsbolaget. Informationen tar sedan Hannu och Markku emot och gör en kostnadskalkyl och tidsprognos för reparationen. Denna behöver byta fronten, kylaren och stötfångaren samt rikt av rambalk och reparation av ramfästen.
07:30 Gemensamt möte uppe på huvudverkstan. Verkstadschefen Mattias går igenom vad som är på gång i veckan.
08:05 Börjar jobba på turistbussen med skada hela högersidan. Hittills har de riktat plåten som har tryckts in i en lucka på dörr två, sen blir det uppslipning och spackling inför lackering och fotograferar. Christian passar på att se över hela bussen och upptäcker ytterligare en skada på vänster sida. Han kontaktar kund som ger ok på att åtgärda den också när bussen ändå är inne.
09:00 Fika! Idag snackas det hockey. – Jag snackar Frölunda och dom andra lyssnar, säger Christian och skrattar lite. – Varför tror du jag har hörlurar? svara Mikael skrattar ännu mer.
“Vi tar hand om hela affären”
Om du behöver hjälp med en karosskada är den första du stöter på kundmottagaren Markku. Du kan läsa mer om honom och hans jobb här. Han hjälper dig att ta reda på när vi kan hämta ditt fordon, och hur snabbt vi kan få dem ut på vägen igen. Rör det sig om ett försäkringsärende tar Team Verkstad hand om hela affären. Då kommer det in till Hannu som är chef för karosseriet. – Företaget lämnar in försäkringsnumret till oss så sköter vi alltihop, berättar han.
– Vi förstår att det är kostsamt för kunden att ha ett fordon stående, så vi har alltid en nära dialog med kunden om hur reparationen går, berättar Hannu vidare. – Det görs alltid en grundlig kontroll på de fordon som kommer in. Åtta av tio gånger hittar man något mer och då är det oftast mest kostnadseffektiv för dig som kund att få det åtgärdat samtidigt. Då slipper du komma in med fordonet två gånger, förklarar han.
Dagen fortsätter
09:30 Dags för jobb igen. Mikael sätter igång med att få bort allt glassplitter från linjebussen som har krockat hela fronten. Christian kör in turistbussen i lackhallen för att åtgärda de nya skadorna som upptäckts.
10:15 Huvudverkstan ringer och behöver hjälp med att svetsa dörrfästen. Mikael springer dit och hjälper till.
12:00 Lunch. Hannu kommer ner och lunchar med gubbarna. Det blir en del snack om fiske, bland annat om att fiska lax i Vättern i påsk.
“Variationen i arbetet är det bästa”
Karosseriverkstan har totalt plats för sex fordon och snittreparationen tar tre dagar. – Men alla dagar är olika, säger Mikael. – Rätt vad det är så kommer det 4 – 5 bussar på rad med takläckor. – Ja, då blir det inga raster, skrattar Christian.
Det händer också att kompetensen som finns hos grabbarna på karossen behövs på andra ställen. – Ibland händer det att huvudverkstan hjälp akut med att få ett fordon svetsa, riktat eller linkande Då sticker vi emellan. Lika bra att få det gjort när dom ändå är här. Kundfokuset är viktigt, förklarar Christian.
Efter att de mer omfattande reparationerna är klara är det dags för de små, men viktiga, detaljerna. Skarvar ska fogas, nya dekaler ska på, belysningen ska funka, finishen ska på och till sista ska fordonet städas ordentligt innan kontroll och fotografering. Det ska kunna gå rätt ut i trafik.
– Det är variationen i arbetet som är det bästa, säger Christian. – Vi gör allt från lägger trägolv, byter rutor, byter mattor, svarvar, spacklar, plastar och drar el. Det man inte har en aning om får man lära sig och det gäller att hela tiden hitta lösningar på problem som dyker upp, och det är kul. Vi får in ett skadat fordon och så gör vi så att det ser nytt ut igen.
Eftermiddag
13:00 Efter lunchen ska det ett fordon kontrolleras, städas och fotograferas innan det ska ut på vägarna igen. – När ett fordon lämnar vår verkstad ska det vara helt, rent och trafiksäkert, förklarar Christian.
14:30 Nya dragrikten levereras och Christian ser till att den kommer på plats.
15:00 Möte inför imorgon om vad som kommer in och vad som ska iväg. Imorgon behöver ett fordon hämtas upp med en bärgare och Hannu bokar det.
16:00 Slut för idag. Mikael stänger verkstan och ser till så att kaffebryggaren inte står på.
KORTFAKTA
Öppettider: 6 – 16, men vi är flexibla för att kunna möta kunders behov, även i semestertider.
Plats för 6 fordon totalt i verkstaden och anslutande lackeringshall.
Specialiserade på Mercedes, Setra och Volvo, men vi tar emot alla fordonsmärken.
Tjänster som utförs:
-Plåtarbeten
-Lack
-Svets
-Glasbyten
-Dragriktning
-Plastreparationer
-Eller vad kunden har för önskemål. “Vi är flexibla och kan lösa det mesta.”
VILL DU JOBBA HOS OSS?
Vi söker en erfaren fordons Karosserireparatör/lackerare/mekaniker med inriktning på tunga fordon, i synnerhet bussar till vår verkstad i Jönköping.